پیوند ها
تحقیق آماده با موضوع : شرحی بر آیه لا اکراه فی الدین
این تحقیق دارای منابع معتبری است که هر منبع به صورت پاورقی و دقیق ذکر شده است
در قالب یک فایل word با قابلیت ویرایش
مناسب دانشجویان
سر فصل مطالب :
در پذیرش دین اجباری نیست
شان نزول
مقصود از دین
نوع حکم آیه
بررسی برداشت حکم تشریعی
بررسی برداشت حکم تکوینی
مذهب نمی تواند تحمیلی باشد
بررسی اقوال چهارگانه حکم تشریعی
عدم دلالت آیه برنفی جبر یااثبات تفویض
پیام ها ونکته ها
در بخشی از این تحقیق می خوانیم :
اکراه به معنی آن است که کسی را به اجبار وادار به کاری کنند . در جمله « لا اکراه فی الدین » دین اجباری نفی شده است ، چون دین عبارت است از یک سلسله معارف علمی که مارف عملی به دنبال دارد ، و جامع همه آن معارف یک کلمه است و آن عبارت است از « اعتقادات » و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبی است که اکراه و اجبار در آن راه ندارد ، چون کاربرد اکراه تنها در اعمال ظاهری است که عبارت است از حرکات مادی و بدنی ( مکانیکی ) ، و اما اعتقاد قلبی برای خود ، علل و اسباب دیگری دارد از سنخ خود اعتقاد و ادراک محال است که مثلا جهل ، علم را نتیجه دهد ، و یا مقدمات غیر علمی ، تصدیقی علمی را بزاید .
خدای تعالی دنبال جمله « لا اکراه فی الدین » جمله « قد تبیت الرشد من الغی » را آورده تا جمله اول را تعلیل کند و بفرماید که چرا در دین اکراه نیست ، و حاصل تعلیل این است که اکراه و اجبار که معمولا از قوی نسبت به ضعیف سر میزند حاجت قرار می گیرد که قوی و ما فوق مقصد مهمی را در نظر نداشته باشد ، که نتواند فلسفه آن را به زیر دست خود بفهماند ،ناگزیر متوسل به اکراه می شود و یا به زیر دست دستور می دهد که کورکورانه از او تقلید کند .
ایمان قلبی هرگزبا اجبارپیدا نمی شود بلکه با برهان،اخلاق وموعظه می توان دردلها نفوذ کرد.ولی این آیه به آن معنا نیست که هرکس درعمل بتواند هرمنکری راانجام دهد وبگوید من آزادم وکسی حق ندارد مرا ازراهی که انتخاب کرده ام بازدارد.بت شکنی ها،جنگ ها،نهی ازمنکرها،تبعیدها وحبس ها نشانه آن است که اگرچه انسان قلباً اعتقادی ندارد ولی حق ندارد برای جامعه یک فرد موذی باشد.
مبلغ واقعی 16,900 تومان 2% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 16,562 تومان